Firmy a podnikanie

Podnikatelia vidia svet inak. Vidia možnosti, o ktorých sa bežnému zamestnancovi ani nesníva. Podnikatelia diskutujú nielen o tom, ako budovať zdravú, ziskovú a udržateľnú firmu, ale aj o témach ako sú dane, účtovníctvo, byrokracia, či investovanie v prostredí podnikov.

Mnohé z týchto oblastí sa nedajú ľahko vyhľadať, preto plánujeme tvoriť aj viac voľne prístupných sérii zameraných na podnikanie

Ako začať s podnikaním

Pokročilé témy o podnikaní

Iné návody a tipy

Minisérie sebarozvoja

Podnikanie nie je iba o zarábaní a počítaní veľkých ziskov. Je aj o zmene myslenia a prebratia zodpovednosti za seba, svoju firmu, aj kolegov. Podnikanie je aj o neustálom osobnom raste podnikateľa. Preto nižšie si môžete pozrieť zopár článkov, ktorá vám môže priniesť zopár zaujímavých myšlienok.


Kto je pre mňa podnikateľ?

(Pohľad Róberta Ďureca, šéfredaktora BlueNumbers)

Podnikateľ je také zvláštne slovo. Niekedy je to pochvala, inokedy bohapustá nadávka. Často bežní ľudia vnímajú podnikateľov ako „tých, čo im berú peniaze.“ Bežný zamestnanec obvykle vôbec netuší, ako sa riadi firma, ani čo treba urobiť, aby firma úspešne fungovala.

Z môjho pohľadu podnikateľ je človek, ktorý išiel do rizika. Chcel niečo vybudovať, pretože ho dopredu hnala jeho vízia. Odrobil veľmi veľa hodín, pričom netušil, či sa mu to niekedy vráti.

Ako sa zmenil môj pohľad na podnikateľov?

Keď som bol mladý a naivný, vzor podnikateľa bol pre mňa človek, čo riadi veľa ľudí, vozí sa na bavorákoch, má rýchlo zarobené prachy, a pritom mizivú zodpovednosť. Nemohol som byť ďalej od pravdy.

Neskôr som začal vnímať zodpovednosť podnikateľov. Aký zlom bolo pre mňa otvoriť živnosť a mať prvé vybavovačky s daňovými aj inými úradmi. Zrazu som bol vo svete neistoty, kedy z každého rohu na mňa číhajú možné pokuty a porušenie zákona. Nemal som okolo seba veľa ľudí, čo by mi poradili. Bolo to asi 5 rokov dozadu.

Postupne som rástol ako IT konzultant a dátový analytik. Stál som pred možnosťou: Budem zamestnanec alebo pôjdem do podnikania? Vtedy som si nechal poradiť od podnikateľov:

Choď do podnikania, je to zaujímavejšie.

Bola to pravda. Tak pribudla prvá sro zameraná na IT služby. Áno, rástla, zarobil som prvých pár tisíc a vyzeralo to veľmi sľubne.

Jeden podnikateľ mi ukázal štatistiku:

  • Vieš o tom, že 50% podnikateľov skrachuje do roka a 80% do troch rokov?

Pýtal som sa ho, ako z toho von? Ako sa dostať medzi tých úspešnejších. Jeho rada bola jednoduchá:

Uč sa vždy od skúsenejších.

Preto som vždy hľadal ľudí, ktorí ma vedia posunúť ďalej. Neskôr som vnímal iný odtienok tejto vety:

Ak si najchytrejší v miestnosti, tak si v zlej miestnosti.

Úprimne, chcel som vybudovať nový gigant, novú firmu. Neskôr som musel tieto ciele zreálniť. Je dosť ťažké nájsť tých správnych ľudí. Stále firma, ktorú už dva roky vediem, je pomerne malá (Firma DISRUPTIVNE).

Mal som šťastie, že som dostal výnimočné vzdelanie, ktoré sa nedá získať za peniaze. Ako dátový analytik, automatizačný špecialista a biznis konzultant som pôsobil vo veľa firmách rôznej veľkosti, od tých malých (Obrat nad 1 mil. €) až po veľké (Obrat nad 100 mil. €). Manažéri a riaditelia firiem si ma najímali preto, aby vedeli viac o firme. Vďaka automatizovaným prehľadom zistili, ako zvýšiť tržby aj znížiť náklady. Tieto prehľady som robil ja. Vďaka tomu som videl a pochopil veľmi veľa systémov úplne odlišných firiem. Od služieb, logistiky, eshopov, cez výrobné firmy až po firmy a inštitúcie na finančnom trhu.

Riešil som aj tabu otázky, ako napríklad:

  • Aký je obrat firmy?
  • Aká je skutočná marža firmy?
  • Ako daná firma zarába?
  • Kde má najväčšie náklady a ako sa dajú optimalizovať?
  • Ktorý produkt je jej ťahúňom a ktoré produkty dotuje?
  • Aké sú vhodné náklady na marketing a propagáciu?
  • Ako sa dá “čarovať” pri daniach a účtovníctve?

Kto je pre mňa podnikateľ dnes?

Podnikatelia majú jeden dar: Dokážu z ničoho vytvoriť niečo. Vedia zorganizovať ľudí, vytvoriť iniciatívu, nový produkt či službu a zmeniť časť sveta okolo seba. Preto už nevnímam ako podnikateľov iba tých, ktorí majú obrovské firmy a zarábajú ťažké milióny. Pre mňa podnikatelia sú aj ľudia, ktorí sa aj s malým rozpočtom rozhodli niečo vybudovať. Pre mňa podnikateľ môže byť hocikto, kto vytvára hodnoty. Vtedy nezávisí, či organizuje tábory pre deti alebo vyrába pre celý svet.

Pre mňa podnikateľ je ten, kto má víziu, a chce za sebou zanechať svet krajší, ako ten, do ktorého sa narodil.

Ako vybudovať podnikateľov?

Možno veľa ľudí si myslí, že dotáciami či stimulmi. Pre mňa podnikanie začína učením neznámych oblastí a prijatím zodpovednosti za seba. Zároveň začína aj ukázaním spôsobov, ako ľahšie začať, aj akým častým chybám sa vyvarovať.

Všimol som si, že na Slovensku chýba kvalitné a zároveň dostupné vzdelávanie o podnikaní aj rozvoji firmy. Kto najviac potrebuje podnikateľské vzdelávanie? Ten, kto začína podnikať. Tento človek však odmieta za to zaplatiť. Bez vhodných vedomostí mu však hrozí bankrot.

Preto platformu BlueNumbers sme budovali aj preto, aby začínajúci aj skúsenejší podnikatelia tu vedeli nájsť vhodné tipy a rady, ako rozvíjať seba aj vlastnú firmu.

Tvorba videí aj písanie článkov je dosť náročné a už to nie je práca iba pre jedného človeka. Preto v prípade, ak sa vám naša iniciatíva, články aj videá páčia, môžete nás podporiť finančne či nefinančne.

Možnosti ako podporiť BlueNumbers nájdete v sekcii kontakt.