Mini príručka pri tvorbe webinárov

Ako urobiť dobrý webinár? V tejto príručke nájdete konkrétne tipy z praxe, ako na to.

Webináre sú zaujímavý spôsob, ako sa zviditeľniť formou videí, pričom je ho pomerne ľahké spraviť. VO weinári máte obvykle aspoň dvoch ľudí, ktorí sa vzájomne rozprávajú o rôznych témach. Cieľom je, aby hovorili pútavo tak, aby si tento webinár / video chceli ľudia pozrieť

Obsah článku

Video príbehy z tvorby webinárov

V tomto videu hovoríme o zážitkoch a príbehoch, čo sme zažili počas webinárov.

Hovorí:

  • Róbert Ďurec z BlueNumbers
  • Jirka Šobák zo skupiny Fórum Zlatá Minca

Tento webinár si môžete pozrieť aj ako “bonus” po prečítaní tohto článku

Prečo začať s webinármi – nájdite ČZTM

Ujasnite si ČZTM – Čo za to mám

  • Premyslite si, čo majú webináre priniesť vám (Teda ČZTM JA- Čo za to mám ja).
  • Premyslite si, čo z toho budú mať vaši diváci (Teda ČZTM Diváci – Čo z toho majú diváci). Popremýšľajte, aký typ diváka (Cieľovka) bude váš webinár pozerať
  • Premyslite si, čo z webináru budú mať vaši hostia, aby prijali pozvánku do vášho webinára

Základné ČZTM budovateľa kanála sú

  • Budovanie vlastnej značky
  • Budovanie cudzej / partnerskej značky (Reklama)
  • Zvýšenie návštevnosti
    •  Vášho videokanála (Youtube, Instagram)
    •  Vášho webu
    •  Iných vašich projektov
  • Zarobenie na predaji produktov
    •  Vďaka návštevnosti na vašom webe / inom kanáli
    •  Cez Affiliate
  • Predaj vlastných služieb
    •  Spôsob, ako sa klienti môžu o vás dozvedieť a kontaktovať vás (email, telefón)

Základné ČZTM diváka sú

  • Chce sa dozvedieť kvalitné a užitočné informácie, ideálne zadarmo
  • Má záujem dozvedieť sa a kúpiť kvalitné produkty / služby
  • Má záujem získať kontakt na zaujímavého človeka

Pri organizovaní webinára

  • Ujasnite si tému, o ktorej chcete hovoriť
  • Oslovte zaujímavých hostí do vášho webinára
  • Zozbierajte čo najväčší počet otázok, ktoré by chceli diváci počuť. Neskôr z tohto zoznamu otázok môžete vybrať tie najzaujímavejšie

Vyberte si, či chcete živý / nahraný webinár

  • Živý webinár má výhodu, že je viac interaktívnejší. Ale nedokážete ho už strihať.  Môže dopadnúť aj pomerne zle
  • Nahrávaný webinár si môžete vyskúšať nanečisto. Následne po jeho nahratí môžete niektoré z pasáži zostrihať

Vyberte si termín webinára

  • Popremýšľajte, kedy má vaša cieľovka čas
  • Lepší je čas ráno, na obed, po obede alebo večer? (Obvykle vyhráva termín večer)
  • Lepší je pracovný deň alebo víkend?
  • Kryje sa termín vášho webinára s nejakou veľkou akciou (MS v Hokeji, Futbal, iné…)

Ujasnite si témy a otázky webinára

  • Opísané vyššie

Dohodnite si typ oblečenia hostí a moderátora

  • Typ oblečenia si vyberte podľa témy a serióznosti webinára
  • Obvyklé typy oblečenia sú
    •  Slušné (Napr. Košele či ženské šaty)
    •  Voľné (Tričká, bundy)
    •  Mierne slušné (Svetríky, tričká s goliermi atď.)
    •  Alternatívne (Ak máte špeciálnu tému)

Pred webinárom sa upravte (Vlasy, pleť, dresscode)

Výber platformy pre webinár

Hľadáte platformu, cez ktorú dokážete čo najľahšie nahrať váš webinár

Obvyklé možnosti sú: Zoom, Microsoft Teams, Skype, Webex, OBS

Zoom

  • Na webinár potrebujete platené zoom konto
  • Bezplatné vás takmer nik nepustí a má vážne limity
  • Ovládanie je priemerné
  • Možné je nahrávať webinár zo zoom aj priamo na Youtube / Facebook
  • Zoom nie je najlepší nahrávací softvér, aj napriek tomu, že sa o Zoome často hovorí ako o tom „najlepšom“
  • Plateným Zoomom nič nepokazíte, ale nezískate veľkú výhodu. Urobíte webinár

Microsoft Teams

  • V Teamse tiež môžete robiť webináre
  • Ak máte Office 365 konto, máte Teams licenciu vrámci balíku
  • Ponúka väčšiu kvalitu ako Zoom
  • Teams sa dá použiť aj vo „veľkom“, používa ho aj Microsoft v rámci svojich konferencií
  • Teams si môžete spustiť
    •  Cez prehliadač (Online)
    •  Cez Teams aplikáciu v počítači (Pre webináre Odporúčam najmä túto voľbu)

Microsoft Skype

  • Aj skype umožňuje nahrávanie webinárov
  • V skutočnosti je Skype jeden z najstarších nástrojov na online videohovory, aj na prípravu webinárov
  • Základ skypu je zarobiť na hovoroch na zahraničné čísla
  • Nahrávanie webinárov a videohovory sú vedľajší produkt Skype
  • Preto nahrávanie webinárov tu máte zadarmo
  • Overte si kvalitu, v akej nahráva Skype
  • Ak máte možnosť použiť Microsoft Teams, použite ten

Facebook messenger / Facebook Rooms

  • Použite ak potrebujete núdzovo rýchlo nahrať webinár, a nič iné nie je k dispozícii

Cisco Webex

  • Ďalšia alternatíva na tvorbu webinárov. Nezisťoval som hlbšie info

OBS – OpenSource

  • Open source – otvorený softér zadarmo na tvorbu webinárov
  • Mal by to byť jeden zo zaujímavých nahrávacích softvérov
  • Zatiaľ som nezisťoval ďalšie info (Môžete napísať vaše skúsenosti do komentáru)

Technická príprava pred webinárom

Pri webinári sú dôležité časti

  • Video
  • Zvuk
  • Hostia (a ich vystupovanie)
  • Platforma

VIDEO a kamera

  • Kvalita kamery
    • Overte si, akú kvalitnú máte kameru
    • Obvykle ako prvú vyskúšate kameru na notebooku.
    • Ak vaša kamera natáča v nízkej kvalite, kúpte si externú kameru
  • Pozadie za vami
    •  Ak máte zaujímavé pozadie (knižnica, pekný plagát, príroda), použite to
    •  Ak NEmáte zaujímavé pozadie, využite bielu stenu
    •  Ak nemáte ani zaujímavé ani jednofarebné pozadie, inprovizujte. Možno dokážete nahradiť vaše pozadie v programe
    •  Vyhnite sa pozadiam: Presvetlené okno, neuprataná izba, bordel a pod.
  • Svetlo
    •  Vyhnite sa veľkému svetlu za vami (Napríklad okno počas slnečného dňa)
    •  Zapnite čo najviac svetiel, aby ste neboli v tme
    •  Pozrite si, z ktorej strany na vás svieti svetlo
    •  Ak ste tmaví, skúste zapnúť čo najviac svetiel v izbe
    •  Neskôr môžete popremýšľať nad externými svetlami (Veľké štúdiové svetlá, alebo malé kamerové pred vami)

ZVUK a hudba

  • Kvalita vášho mikrofónu
    •  Overte si, či máte kvalitný mikrofón, ktorý sníma zvuk vo vhodnej kvalite.
  • Zabráňte rušeniu a ozvenám v zvuku
    •  Zvuková ozvena alebo piskľavý zvuk v reproduktoroch vzniká vtedy, ak máte reproduktor (reprák) pri mikrofóne. Vtedy nastáva slučka – mikrofón sníma zvuk z reproduktora, a reproduktor prehrá ešte hlasnejšie zvuk z mikrofónu
    •  Pozor, rušenie môžete mať aj medzi jednotlivými notebookmi / PC / mikrofónmi hostí
    •  Najľahší spôsob, ako zabraňovať ozvenám, je používať slúchadla s handsfree (Iba sluchadlá obvykle stačia)
  • Minimalizujte externé ruchy
    •  Vyberte si tichú miestnosť v dome / byte alebo tichú kanceláriu
    •  Vypnite hlučné zariadenia a iné ruchy
    •  Zatvorte si okná (Ruchy z ulice sú veľmi rušivé)
    •  Ak počujete veľké ruchy (Zbíjačka, Vŕtačka), skúste si čas vŕtania dohodnúť so susedmi alebo presunúť termín webinára
  • Nepoužívajte hudbu
    • Hudbu nenahrávaje počas webináru
    • Radšej ju pridajte až po webinári
  • Externý mikrofón
    • V interiéri: Používajte vtedy, ak váš mikrofón je nekvalitný, prípadne ste v nevhodnom priestore s veľkým hlukom alebo veľkou ozvenou
    • V exteriéri: Používajte ak fúka. Vtedy potrebujete “chlpatý” mikrofón, vďaka tomu nepočujete vo zvuku šum vetra
  • Sluchadlá
    •  Odporúčam používať často
    •  Väčšinou stačia slúchadlá z mobilu alebo externé slúchadlá zapojené do notebooku

Internet a internetové pripojenie

  • Overte si, či máte dostatočne rýchly a stabilný internet
  • Overte si, že ste na vhodnej wifi (Aby ste nemali náhodou prepnuté na wifi so slabým signálom)
  • Overte si, či váš internet utiahne webinár
  • Alternatívne riešenie je vybaviť si dáta cez prenosný internet (Ak máte signál 4-ky, môžete použiť tú, spolu so Sloboda+ neobmedzenými dátami)

Batérie

  • Riešite iba, ak nahrávate z exteriéru, a potrebujete zdroj elektriny (Batériu) pre notebook alebo mobil
  • Mobil môžete použiť aj ako internetový / dátový hotspot, cez ktorý vytvoríte wifi

Technické zabezpečenie webinára by mali zabezpečiť hostia, zároveň moderátor kontroluje alebo poradí s technickými otázkami

Zlatá rada – Test pred ostrým webinárom

  • Vždy si otestujte kameru a zvuk hostí ešte pred živým webinárom.
  • Bude sa vám stávať menej negatívnych prekvapení

Počas webinára

Inštruktáž tesne pred webinárom

  • Stretnite sa 15 min pred ostrým začiatkom webinára
  • Ak niekto neprišiel načas, zavolajte mu
  • Skontrolujte kameru, zvuk, aj oblečenie a úpravu hostí
  • Je to aj šanca vyriešiť posledné technické problémy pred ostrým webinárom

Úvod webinára

  • Pripravte si dobrý úvod. Zaujímavý úvod ľahšie zaujme ľudí, a tak budete mať lepšiu návštevnosť
  • Väčšina ľudí vypne webinár do prvej minúty. Preto úvod nepodceňujte
  • Počas úvodu predstavte tému webináru aj hostí

Tipy pre nesmelého moderátora / hostí

  • Moderátor je ten, ktorý by mal hovoriť úvod webinára
  • Ak je moderátor menej skúsený, môže úvod webinára hovoriť aj organizátor webinára (iný od moderátora)
  • V našom prípade pri BlueNumbers hovorím úvod webinára ja (Róbert Ďurec – šéfredaktor), ako organizátor webininára
  • Základ je počas úvodu nebyť ticho
  • Ak hostia nemajú odvahu odpovedať na úvod, nevadí. Rozhovoria sa neskôr, počas webináru
  • Dobrý hosť vyváži aj horšieho moderátora. Platí to aj opačne, dobrý moderátor vyváži aj zlého hosťa.
  • Ak sa nájde dobrý hosť aj moderátor, máte veľmi dobrý predpoklad na vytvorenie veľmi kvalitného webináru

Kladenie otázok počas webinára

  • Snažte sa položiť pripravené otázky
  • Ak hosť hovorí zaujímavo, môžete sa spýtať konkrétnejšie a hlbšie otázky
  • Môžete využiť aj náhodné alebo novo vymyslené otázky
  • Môžete využiť aj otázky z publika / z Facebooku

Záver webinára

  • Úvod a Záver sú dve najdôležitejšie časti webinára
  • Ujasnite si, čo chcete spropagovať (Web, videokanál, FB skupina, Instagram)
  • Pozvite hostí na ďalšie webináre (Ak máte ich termíny pripravené)
  • Poďakujte hosťom aj divákom

Čo ak vypadne účastník

  • To, že niekto vypadne, často vidno
  • Preto môžete oznámiť, že sa daný človek má technické problémy a pripojí sa neskôr
  • Ak sa človek pripojí neskôr a potrebuje navigáciu, na chvíľku môžete prerušiť webinár a navigovať ho

Čo ak vypadne moderátor

  • Najhoršie je, ak všetci hostia budú ticho (Ktorý divák to bude pozerať)
  • Preto začnite sa rozprávať aj ako hostia medzi sebou (Živá diskusia)

Pitie vody počas webinára

  • Pri rozprávaní vám často „vyschne v hrdle“
  • Je v pohode, ak počas webinára budete sem tam piť
  • Pripravte si pohár vody neďaleko notebooku

Ak počujete hlučné zvuky pri vás / ozvena

  • Vypnite si zvuk a kameru a vyriešte to
  • Ak viete, že tento zvuk tu bude aj naďalej, môžete si pravidelne stišovať (Mute) mikrofónu, aby ste nekazili zvuk ostatným účastníkom
  • Ak počujete ozvenu, skúste nachvíľu vypnúť (mute) mikrofónu
  • Rušiace vlastné deti – ak tušíte, že vás budú rušiť, oznámte to však moderátorovi, aby s tým moderátor, hostia, aj diváci rátali

Ak vám niekto vbehne do obrazu

  • Ak je to príliš rušivé, vypnite si na chvíľku kameru a mikrofón, a vyriešte to
  • Ak to nie je až také rušivé, nechajte to tak, prípadne to vtipne zaobaľte

Deti – Ak na ne máte dozerať počas webináru

  • Ak tušíte, že vás budú rušiť, oznámte to však moderátorovi, aby s tým moderátor, hostia, aj diváci rátali
  • Ak je to niečo neodkladné, ospravedlňte sa z webináru a postarajte sa o vaše deti. Neskôr sa pripojte späť

Po webinári

Skontrolujte a prehrajte si webinár

  • Pozrite sa, či je webinár technicky aj obsahovo v poriadku.
  • Ujasnite si, aký z neho máte pocit
  • Uložte si webinár do počítača vo forme videa
  • Uložte si webinár aj vo forme zvuku (Napr. ako webcast pre Spotify)

Uploadnite webinár na platformu

  • Najčastejšie platformy sú:
    •  Facebook
    •  Youtube
    •  Instagram
    •  Spotify (iba pre webcast – zvuk)
    •  Váš vlastný web

Vytvorte osnovu webinára

  • Napíšte si časové kódy, aj s textom, o čom sa v tej časti hovorí
  • Skúste tieto „nadpisy“ napísať tak, aby boli krátke a výstižné
  • Osnovu webinára môžete tvoriť aj počas prvého pozretia webinára
  • Uložte si ich a použite napríklad v Youtube

Youtube časové kódy

  • Umožnia vám rozdeliť webinár na viacero kapitol s podnadpismi
  • Na ich zadanie potrebujete použit formát
  • Prvý kód:
    •  00:00:00 – Intro (Prvý kód)
    •  00:01:10 – Názov kapitoly (Druhý kód)
    •  00:03:15 – Názov kapitoly (Tretí kód)
  • Na Youtube použite časové kódy najmä pre dlhšie webináre

Propagácia po webinári

  • Zazdieľajte webinár na vaše siete, či vaše weby
  • Poproste hostí, aby webinár zazdieľali

Analytika po webinári

  • Pozrite si, sledujte a vyhodnoťte sledovanosť a analytiku webinára
  • Najčastejšie sledované videoanalytiky sú
    •  Facebook analytika videa (Počet videní / živých divákov)
    •  Youtube analytika videa (Youtube studio, počet videní, koľko ľudí sledovalo do konca, detailnejšia analytika)

Tipy na záver

  • 1. Kedy začať – ihneď. Nesnažte sa o dokonalý webinár, radšej sa vylepšujte postupne
  • 2. Webinár vás musí baviť
  • Emócie sú nákazlivé 😊 Dobré emócie tvoria dobrý webinár

A keď ste došli až sem, môžete si pozrieť aj webinár:

Zanechať odpoveď