Chceli Vám cez telefón predať akcie?

Zavolajú Vám… v pozadí počujete ruch z call centra. Neskôr Vám začnú hovoriť, akú výhodnú investíciu Vám idú predstaviť. Ako zarobíte desiatky percent ročne a to bez rizika. Inokedy iba volajú, či Vám môžu poslať vizitku ich firmy. A ak cez nich zainvestujete, v najlepšom prípade jemne zarobíte, v horšom prípade prerobíte, a v najhoršom prípade už nikdy neuvidíte svoje peniaze.

Ruch z call centra je prvý dôvod, kedy spozorniem a na 99% si u nich nič neuzatvorím.

Keď garantujú obrovské zhodnotenie, tiež spozorniem. Vysoké zhodnotenia bez rizika nie sú bežné… vysoké zhodnotenia sú len pre tých, ktorí majú špeciálne kontakty a znalosti… a takmer nikdy Vám takúto príležitosť neponúkne nejaký agent z call-centra, ktorý náhodou vytočil Vaše číslo.


Zopár príkladov z minulosti

NINTENDO

Ku koncu roku 2016 mi volali, že “nakúpte Nintendo, je to obrovská príležitosť, pretože hra Pokemon Go rastie ako každá iná a bude to určite najhranejšia hra na svete.” Nekupoval som, stalo sa to, čo som očakával. Pokemon Go bola vlna, ktorú vyskúšalo veľa ľudí, o dva týždne od hovoru “obchodníka” dosiahla svoj vrchol a o mesiac na to už mala iba 1/10 aktívnych hráčov. Maklér volal prakticky počas najvyššieho spike, postupne akcie Nintenda poklesli. Pokemon Go bol príjem pre Nintendo, ale akcie Nintenda začali rásť až neskôr, po marci 2017 kvôli vydaniu novej hracej konzoly Nintendo Switch.

(Ticker Nintenda TYO: 7974 )

ARAMCO

Volal mi broker, ktorý mi chcel povedať, aká je super príležitosť kúpiť Aramco ešte pred tým, ako tak urobia všetci. Aramco je najväčšia spoločnosť, ktorá ťaží ropu v Saudskej Arábii a je takmer úplne vlastnená Saudami. Je jeden zo základných príjmov ich štátu. Saudi sa rozhodli, že sprivatizujú cca 2% hodnoty Aramca cez IPO – prvý predaj akcií cez burzu. IPO bolo v decembri 2019. Zapísalo sa do histórie cez dva rekordy – ako najväčšie IPO a ako najväčší prepad pri IPO. Saudi úmyselne nafukovali cenu podielu v Aramco. Aramco sa prepadlo počas Korona krízy. Postupne sa vrátilo naspäť nie kvôli väčšej cene spoločnosti, ale kvôli pevného výmenného kurzu s dolárom 0,27 a kvôli znehodnoteniu dolára.

Na čo volajú brokeri teraz

Často hovoria, aké výhodné je kúpiť akcie Tesly. Často propagujú aj nejaké malé spoločnosti, ktoré budú mať IPO, o tom, že je to zaručený zisk a oni sú jediní, ktorí ich dokážu predať.

Obvykle si za správu účtujú veľké poplatky. Nedáva mi zmysel kupovať Teslu cez nich, keď si ju môžem kúpiť cez Lynx, XTB, či Interactive Brokers.

Zo zákulisia týchto spoločností, často si tieto firmy najímajú celé call centrá s pripravenými scriptami. Volajú najmä na rôzne čísla podnikateľov, ktoré sú zverejnené na internete (Podobne ako na to moje). Obvykle telefonisti nevedia nič i investovaní a často krát ani sami nikdy nekupovali akcie. Keď telefonista nevie, čo je Ticker akcie alebo Stop-Loss, nemám dôvod mu veriť. Úlohou telefonistov je len získať podpis na zmluve, aby získali provízie, preto chcú zmluvu predať za každú cenu.

Ako nakupujem akcie ja

Ak už máte účet u brokera, cez ktorého dokážete automatizovane nakúpiť akékoľvek akcie (Napríklad IB, Lynx, Etoro či XTB), už nemáte dôvod nakupovať cez iného. Preto už ignorujem telefonistov. Ignorujem aj 95% finančných sprostredkovateľov, ktorí ponúkajú ich “úžasné portfólia” so skrytými poplatkami. Dnes už nakupujem iba priamo akcie, alebo ETF fondy, alebo finančné deriváty cez XTB. 

O mojich vlastných skúsenostiach z Call-Centra

Kedysi som pracoval ako agent v Call centre. Predávali sme zľavy a produkty pre dodávateľov elektriny a plynu. Predávali sme aj služby operátorov či finančné služby.  Ako bonus sme predávali aj knižky. To, čo som si odniesol z tejto práce je:

“NIKDY NEKUPUJ NIČ CEZ TELEFONISTU Z CALL-CENTRA”

Väčšinou aj my sme nespomenuli všetko, nespomenuli sme poplatky a riziká. Nepovedali sme o celej zmluve. Jediné, čo nás zaujímalo, bolo predať produkt a získať odmeny… aspoň tých pár Eur za ďalšieho klienta… Za kratšiu šnúrku obvykle ťahal vždy klient.

2 Responses
  1. Andrej

    Má niekto skúsenosti s Profit Swiss? Celkom milí chalani, trošku agresívni. Švajčiarske fondy, “ruch z Call centra”, a na požiadanie vám do mailu zašlú pekný graf v Exceli, ako vaše investície porastú 🙂

    1. Robert Ďurec

      Ahoj Andrej,
      vždy odmietam akýkoľvek hovor o investíciach, kde počujem ruch z call centra. To je pre mňa prvé varovanie, že robia tam slabo zaplatení brigádnici, ktorí mi vedia nasľubovať hory doly (A často aj sľubovali).
      Väčšinou to, čo málokedy spomenú, sú vysoké poplatky a reálne riziká.

      PS: Moje skúsenosti:
      Pracoval som v call centre, predávali sme rôzne produkty, teda mám vyskúšané, ako to tam chodí. Boli sme tlačení, aby sme predali produkty čo najviac ľuďom a “mali čiarky”. Boli sme však veľmi slabo zaplatení, často minimálnou hodinovou sadzbou. Dúfali sme v získanie bonusov výkonu, preto sme sa snažili “náš produkt vylepšiť” aby sme viac predali.

      Čo som si odniesol z call centra – Nikdy neuzatváram nič cez call centrum 😛 😀

Zanechať odpoveď